Kim jest nasz klient
Nasz klient to TOP 3 producent i sprzedawca w branży odzieżowej w swojej kategorii. Firma posiada własne zakłady produkcyjne oraz kilka zespołów handlowych. Na rynku znana jest przede wszystkim z szybkiej realizacji i wysokiej jakości dostarczanych produktów. Firma ceniona jest w Polsce i za granicą, oferując swoje produkty na rynkach zagranicznych.
Jakie wyzwanie przed nami stało
Firma skupiona była na realizacji jakościowych produktów oraz zwiększaniu sprzedaży. Perspektywa szybkiego wzrostu na rynku i pozyskiwania nowych klientów nie niosła jednak za sobą wyższej rentowności realizowanych kontraktów. W firmie istniał także kluczowy problem związany z obiegiem dokumentów oraz nie kontrolowanym poziomem nieopłaconych faktur.
Naszym zadaniem było:
- określenie rentowności poszczególnych gniazd produkcyjnych
- analiza efektywności sprzedaży i rentowności kontraktów
- wdrożenie procesu obiegu dokumentów
- bieżąca kontrola nad kluczowymi wskaźnikami finansowymi i efektywnościowymi firmy
- odzyskanie nieopłaconych należności
Co zrobiliśmy
Na wstępie kluczowym zadaniem było finansowa analiza historycznych wyników finansowych. Dzięki temu, byliśmy w stanie znaleźć wszystkie „czerwone flagi” w obszarze finansów przedsiębiorstwa. Dodatkowo, przeanalizowaliśmy relacje pomiędzy podmiotami powiązanym w celu określenia faktycznego wyniku realizowanych projektów i kontraktów.
Następnie, przygotowaliśmy planowany budżet w celu poznania mechaniki biznesu oraz wprowadziliśmy narzędzia monitoringu wyniku finansowego i raportowania.
W dalszej części współpracy wykonaliśmy dodatkowe audyty księgowe i podatkowe w celu eliminacji nieefektywności finansowych i podatkowych.
Ostatnim krokiem było przygotowanie dedykowanego oprogramowania do procesu realizacji zamówień i kontroli oraz prognozy w czasie rzeczywistym wyniku finansowego firmy.
Rezultaty pracy
- odzyskanie ponad 4 mln zł nieopłaconych należności
- wzrost rentowności Grupy o 8% r/r
- poprawa cashflow
- poprawa przepływu dokumentacji i optymalizacja zadań administracyjno – księgowych o 53% (jako czas spędzony na określonych zadaniach i stanowiskach)
- minimalizacja ryzyk skarbowo – administracyjnych funkcjonowania biznesu
Podsumowanie
Wyniki naszych prac przełożyły się na faktyczny stan gotówki i wartość firmy. To był nasz główny cel. Obecnie skupiamy się na utrzymaniu tego stanu i umożliwieniu dalszego, dynamicznego rozwoju firmy.